Mgr. Alena Vávrová

Děti mě stále více fascinují svojí nekonečnou tvořivostí a schopností přizpůsobit se kreativně různým životním podmínkám. Jsou přirozené a odhodlané růst. Jen v tom od nás někdy potřebují usměrnit nebo podpořit.
Terapii, poradenství a další odborné pomoci dětem se věnuji již od studií. Postupně jsem získala zkušenosti s dětmi všech věkových kategorií, s různými obtížemi. V rámci čtyřleté praxe v Pedagogicko psychologické poradně jsem blíže poznala svět dětí s poruchami učení a chování, během šestileté spolupráce s o.s. ANIMA jsem vedla skupinovou a individuální terapii dětí s různými osobními tématy (emoční obtíže, problematické rodinné zázemí, rodiče se závislostí, výchovné problémy, špatné vztahy s vrstevníky, problémy s hranicemi apod.). Vedla jsem po dva roky programy prevence sociálně patologických jevů na školách a pracovala s problémovými třídami. 5 let jsem spolupracovala s o.s. Máme otevřeno? a dětmi s mentálním postižením. Vedla jsem léta zimní i letní pobyty pro děti, v počátcích doučovala, pracovala jako au-pair. To už je ale dávno.
V současnosti jsem trenérem Institutu pro výcvik v Gestalt terapii, přednáším o Gestalt terapii s dětmi a dospívajícími a věnuji se jim v rámci své soukromé praxe. Nepřetržité vzdělávání a další rozvoj mých osobních i profesionálních kvalit považuji za samozřejmost, ať už v rámci Postgraduálního vzdělávání v Gestalt terapii pro děti a dospívající a Gestalt rodinné terapii, které organizuji, jednorázových kurzech v dané oblasti, na supervizi nebo intervizních setkáních s kolegy z profese. Pro vzdělávání dětských terapeutů jsem i založila Institut dětského poradenství a terapie INDEPT, s.r.o., kde jsem otevřela první český Systematický výcvik pro dětské poradce a psychoterapeuty, který organizuji a ve kterém lektoruji. V roce 2019 jsem absolvovala výcvik v Gestalt rodinné terapii a tím jsem své působení rozšířila ještě na terapeutickou práci s celým rodinným systémem. Jsem přesvědčená, že někdy můžeme dětem pomoci nejlépe tak, že podpoříme změny uvnitř rodiny a spolu s nimi se promění i situace dítěte.
Jsem vdaná a mám dvě děti.
Jsou různé cesty k jednomu cíli, tedy spokojenému a psychicky zdravému životu dítěte v rámci jeho podmínek života.
Někdy je nejlepší podpořit poradensky rodiče a pomoci jim lépe porozumět situaci doma a vývojové situaci dítěte, jejich porozumění jim pomůže zvýšit empatii a přijetí vůči dítěti a nacházet tak lepší způsoby, jak s ním vycházet.
Někdy potřebuje dítě svůj individuální terapeutický prostor, aby získalo více osobní podpory a rozvinulo tak svou sebepodporu, mělo chráněný prostor terapeutického vztahu pro bližší porozumění tomu, kdo je, co prožívá, co potřebuje a jak tomu může jít samo naproti. I když ani tato cesta se bez spolupráce s rodiči neobejde.
A někdy je nejsnazší a nejefektivnější, když na cestu změny nastoupí celá rodina a společně hledá, jak se mohou mít v dané životní situace lépe, jak společně situaci lépe zvládnout ku prospěchu všech jejích členů. pak volíme rodinnou terapii.
A někdy je potřeba úplně jiná forma péče, jiný specialista, než jsem já, který dítěti a rodině pomůže v jejich situaci lépe, smysluplněji a rychleji.
Často proto první setkání slouží vůbec k tomu vyznat se společně lépe v dané situaci, zkoumat a najít, co dítě, rodiče a rodina potřebují za péči, formu pomoci.
MÉ PROFESNÍ ZÁZEMÍ A SEBEREALIZACE
Pracovní zkušenosti v roli psychologa:
1998-2003 Pedagogicko psychologická poradna, Praha 4 (terapeuticko reedukační skupiny pro děti předškolního a školního věku)
2001-2009 O.s. pro péči o rodiny závislých ANIMA (individuální, skupinová terapie s dětmi, rodiči)
2010-dosud soukromá psychologická a terapeutická praxe pro děti a rodiče (IČ: 71997831)
2018-dosud externí spolupráce s organizacemi Cesta domů a Dobrý pastýř (doprovázení pozůstalých dětí v situaci úmrtí blízké osoby)
Lektorská a organizační činnost v oblasti práce s dětmi:
2022-dosud - organizátorka a lektorka Postgraduálního výcviku v Gestalt rodinné terapii
2020-dosud - manažerka a lektorka Systematického výcviku v poradenství pro děti a rodiče a v psychoterapii dětí
2020 - 2022 - spolupráce s projektem Moje tělo je moje na tématu komunikace s dětmi o jejich těle (webináře, supervize lektorů dětí, publikace pro děti)
od 2018 - ředitelka Institutu dětského poradenství a terapie INDEPT s.r.o.
od 2006 - lektorka a terapeutka v Institutu pro výcvik v Gestalt terapii (specializace na téma Gestalt terapie s dětmi)
2014-2021 - organizátorka a lektorka Postgraduálního výcviku v Gestalt terapii s dětmi a adolescenty
2011-dosud - lektorování vlastního kurzu Sandplaying - Práce s pískovištěm v terapii, poradenství a diagnostice (ČR, Slovensko)
2009-dosud - průvodcovství seminářem Cesta hrdiny pro dospělé (pravidelný každoroční sebezkušenostní seminář pro dospělé)
- lektorování Postgraduálního výcviku v Gestalt terapii s dětmi v Gruzii
- přednášky a semináře na odborných konferencích na téma práce s dětmi a metody práce s terapeutickým pískovištěm (Česká konference Gestalt terapie 2007, 2011, 2017, 2019, Poradenstvo a psychoterapia detí a dospievajúcich - Bratislava, konference Za dveřmi, Duševní zdraví mládeže, ...)
Vzdělání:
1998-2001 Vyšší odborná škola sociálně právní, obor Sociální práce
2000-2006 Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, obor Psychologie
Další profesní a odborné kurzy a vzdělání:
2002-2006 Psychoterapeutický výcvik v Gestalt terapii (IGT)
2009-2012 Postgraduální vzdělávání v Gestalt terapii
2014-2021 Postgraduální výcvik v Gestalt terapii s dětmi a adolescenty
2018-2020 Postgraduální výcvik v Gestalt rodinné terapii (Itálie a ČR)
2001 Rodinné mapy v praxi (IVS ČR)
2001 Ostrov rodiny (Z. Rieger)
2002-2003 Kurz neverbálních technik (J. Vodňanská)
2003 Práce s tělem v psychoterapii (J. Vodňanská a Y. Lucká)
2003-2005 Chaos a pořádek ve vztazích (I. Verny)
2004 Kurz pro realizátory programů prevence sociálně patologických jevů (Prev-Centrum)
2005-2008 Psychoterapie a spiritualita (S. Schoen)
2007 Terapie traumatu v biosyntéze (D. a S. S.Boadella)
2007 Tvarová terapie u dětí (K. Balcar)
2007 Děti v terapii – přístup Gestalt terapie (Ch. Stevens)
2007-2011 Master course in Gestalt therapy I-IV (D. Van Baalen)
2008 Práce u hliněného pole (M. Weigele)
2012 Seminář: Vychováváme děti a rosteme s nimi (Naomi Aldort)
2012 Play therapy (G. L. Landreth)
2012 Terapie hrou - Sochy a obrazy v písku (M. De Little)
2016 Somatic Experiencing - seminář o práci s traumatem u dětí (M. Kline)
2016-2021 Psychopatologie pro dětské terapeuty (K. Wawroszová)
2017 P.E.T. - Výchova bez poražených - kurz lektorství rodičovských skupin (Gordon Institut - M. Talvio)
2018 Q.E.C. - Metoda práce s traumatem u dětí a dospělých (M. Salmon)
2019 Archipelago - program pro děti, které prošly rozvodem či rozchodem rodičů (G. Vykypělová, T. Šimečková)
2020 Transsexualita u dětí a dospívajících (P. Schejbalová, A. Riegrová)
2020 Práce s traumatem u dětí (P. Levine)
2021 Gestalt terapie a hysterie (G. Turra, R. Lisi)
2021 D.I.R. Floor time (Z. Camm)
Jsem členem European Association for Gestalt Therapy a České asociace pro psychoterapii a ve své praxi ctím etická pravidla etického kodexu EAGT (v angličtině), zde přeloženo do češtiny. Jsem pod pravidelnou supervizí Stanislavy Dudové.
Terapii, poradenství a další odborné pomoci dětem se věnuji již od studií. Postupně jsem získala zkušenosti s dětmi všech věkových kategorií, s různými obtížemi. V rámci čtyřleté praxe v Pedagogicko psychologické poradně jsem blíže poznala svět dětí s poruchami učení a chování, během šestileté spolupráce s o.s. ANIMA jsem vedla skupinovou a individuální terapii dětí s různými osobními tématy (emoční obtíže, problematické rodinné zázemí, rodiče se závislostí, výchovné problémy, špatné vztahy s vrstevníky, problémy s hranicemi apod.). Vedla jsem po dva roky programy prevence sociálně patologických jevů na školách a pracovala s problémovými třídami. 5 let jsem spolupracovala s o.s. Máme otevřeno? a dětmi s mentálním postižením. Vedla jsem léta zimní i letní pobyty pro děti, v počátcích doučovala, pracovala jako au-pair. To už je ale dávno.
V současnosti jsem trenérem Institutu pro výcvik v Gestalt terapii, přednáším o Gestalt terapii s dětmi a dospívajícími a věnuji se jim v rámci své soukromé praxe. Nepřetržité vzdělávání a další rozvoj mých osobních i profesionálních kvalit považuji za samozřejmost, ať už v rámci Postgraduálního vzdělávání v Gestalt terapii pro děti a dospívající a Gestalt rodinné terapii, které organizuji, jednorázových kurzech v dané oblasti, na supervizi nebo intervizních setkáních s kolegy z profese. Pro vzdělávání dětských terapeutů jsem i založila Institut dětského poradenství a terapie INDEPT, s.r.o., kde jsem otevřela první český Systematický výcvik pro dětské poradce a psychoterapeuty, který organizuji a ve kterém lektoruji. V roce 2019 jsem absolvovala výcvik v Gestalt rodinné terapii a tím jsem své působení rozšířila ještě na terapeutickou práci s celým rodinným systémem. Jsem přesvědčená, že někdy můžeme dětem pomoci nejlépe tak, že podpoříme změny uvnitř rodiny a spolu s nimi se promění i situace dítěte.
Jsem vdaná a mám dvě děti.
Jsou různé cesty k jednomu cíli, tedy spokojenému a psychicky zdravému životu dítěte v rámci jeho podmínek života.
Někdy je nejlepší podpořit poradensky rodiče a pomoci jim lépe porozumět situaci doma a vývojové situaci dítěte, jejich porozumění jim pomůže zvýšit empatii a přijetí vůči dítěti a nacházet tak lepší způsoby, jak s ním vycházet.
Někdy potřebuje dítě svůj individuální terapeutický prostor, aby získalo více osobní podpory a rozvinulo tak svou sebepodporu, mělo chráněný prostor terapeutického vztahu pro bližší porozumění tomu, kdo je, co prožívá, co potřebuje a jak tomu může jít samo naproti. I když ani tato cesta se bez spolupráce s rodiči neobejde.
A někdy je nejsnazší a nejefektivnější, když na cestu změny nastoupí celá rodina a společně hledá, jak se mohou mít v dané životní situace lépe, jak společně situaci lépe zvládnout ku prospěchu všech jejích členů. pak volíme rodinnou terapii.
A někdy je potřeba úplně jiná forma péče, jiný specialista, než jsem já, který dítěti a rodině pomůže v jejich situaci lépe, smysluplněji a rychleji.
Často proto první setkání slouží vůbec k tomu vyznat se společně lépe v dané situaci, zkoumat a najít, co dítě, rodiče a rodina potřebují za péči, formu pomoci.
MÉ PROFESNÍ ZÁZEMÍ A SEBEREALIZACE
Pracovní zkušenosti v roli psychologa:
1998-2003 Pedagogicko psychologická poradna, Praha 4 (terapeuticko reedukační skupiny pro děti předškolního a školního věku)
2001-2009 O.s. pro péči o rodiny závislých ANIMA (individuální, skupinová terapie s dětmi, rodiči)
2010-dosud soukromá psychologická a terapeutická praxe pro děti a rodiče (IČ: 71997831)
2018-dosud externí spolupráce s organizacemi Cesta domů a Dobrý pastýř (doprovázení pozůstalých dětí v situaci úmrtí blízké osoby)
Lektorská a organizační činnost v oblasti práce s dětmi:
2022-dosud - organizátorka a lektorka Postgraduálního výcviku v Gestalt rodinné terapii
2020-dosud - manažerka a lektorka Systematického výcviku v poradenství pro děti a rodiče a v psychoterapii dětí
2020 - 2022 - spolupráce s projektem Moje tělo je moje na tématu komunikace s dětmi o jejich těle (webináře, supervize lektorů dětí, publikace pro děti)
od 2018 - ředitelka Institutu dětského poradenství a terapie INDEPT s.r.o.
od 2006 - lektorka a terapeutka v Institutu pro výcvik v Gestalt terapii (specializace na téma Gestalt terapie s dětmi)
2014-2021 - organizátorka a lektorka Postgraduálního výcviku v Gestalt terapii s dětmi a adolescenty
2011-dosud - lektorování vlastního kurzu Sandplaying - Práce s pískovištěm v terapii, poradenství a diagnostice (ČR, Slovensko)
2009-dosud - průvodcovství seminářem Cesta hrdiny pro dospělé (pravidelný každoroční sebezkušenostní seminář pro dospělé)
- lektorování Postgraduálního výcviku v Gestalt terapii s dětmi v Gruzii
- přednášky a semináře na odborných konferencích na téma práce s dětmi a metody práce s terapeutickým pískovištěm (Česká konference Gestalt terapie 2007, 2011, 2017, 2019, Poradenstvo a psychoterapia detí a dospievajúcich - Bratislava, konference Za dveřmi, Duševní zdraví mládeže, ...)
Vzdělání:
1998-2001 Vyšší odborná škola sociálně právní, obor Sociální práce
2000-2006 Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, obor Psychologie
Další profesní a odborné kurzy a vzdělání:
2002-2006 Psychoterapeutický výcvik v Gestalt terapii (IGT)
2009-2012 Postgraduální vzdělávání v Gestalt terapii
2014-2021 Postgraduální výcvik v Gestalt terapii s dětmi a adolescenty
2018-2020 Postgraduální výcvik v Gestalt rodinné terapii (Itálie a ČR)
2001 Rodinné mapy v praxi (IVS ČR)
2001 Ostrov rodiny (Z. Rieger)
2002-2003 Kurz neverbálních technik (J. Vodňanská)
2003 Práce s tělem v psychoterapii (J. Vodňanská a Y. Lucká)
2003-2005 Chaos a pořádek ve vztazích (I. Verny)
2004 Kurz pro realizátory programů prevence sociálně patologických jevů (Prev-Centrum)
2005-2008 Psychoterapie a spiritualita (S. Schoen)
2007 Terapie traumatu v biosyntéze (D. a S. S.Boadella)
2007 Tvarová terapie u dětí (K. Balcar)
2007 Děti v terapii – přístup Gestalt terapie (Ch. Stevens)
2007-2011 Master course in Gestalt therapy I-IV (D. Van Baalen)
2008 Práce u hliněného pole (M. Weigele)
2012 Seminář: Vychováváme děti a rosteme s nimi (Naomi Aldort)
2012 Play therapy (G. L. Landreth)
2012 Terapie hrou - Sochy a obrazy v písku (M. De Little)
2016 Somatic Experiencing - seminář o práci s traumatem u dětí (M. Kline)
2016-2021 Psychopatologie pro dětské terapeuty (K. Wawroszová)
2017 P.E.T. - Výchova bez poražených - kurz lektorství rodičovských skupin (Gordon Institut - M. Talvio)
2018 Q.E.C. - Metoda práce s traumatem u dětí a dospělých (M. Salmon)
2019 Archipelago - program pro děti, které prošly rozvodem či rozchodem rodičů (G. Vykypělová, T. Šimečková)
2020 Transsexualita u dětí a dospívajících (P. Schejbalová, A. Riegrová)
2020 Práce s traumatem u dětí (P. Levine)
2021 Gestalt terapie a hysterie (G. Turra, R. Lisi)
2021 D.I.R. Floor time (Z. Camm)
Jsem členem European Association for Gestalt Therapy a České asociace pro psychoterapii a ve své praxi ctím etická pravidla etického kodexu EAGT (v angličtině), zde přeloženo do češtiny. Jsem pod pravidelnou supervizí Stanislavy Dudové.