Mgr. Alena Vávrová
"Děti mě stále více fascinují svojí nekonečnou tvořivostí a schopností přizpůsobit se kreativně různým životním podmínkám. Jsou přirozené a odhodlané růst. Jen v tom od nás někdy potřebují usměrnění nebo podporu."
Terapii, poradenství a další odborné pomoci dětem se věnuji již od studií. Postupně jsem získala zkušenosti s dětmi všech věkových kategorií a s různými obtížemi. Během čtyřleté praxe v Pedagogicko-psychologické poradně jsem blíže poznala svět dětí s poruchami učení a chování. Šestiletá spolupráce s o.s. ANIMA mi umožnila vést skupinovou i individuální terapii dětí s různými osobními tématy, jako jsou emoční obtíže, problematické rodinné zázemí, rodiče se závislostí, výchovné problémy, špatné vztahy s vrstevníky nebo problémy s hranicemi.
Vedla jsem dvouleté programy prevence sociálně patologických jevů na školách a pracovala s problémovými třídami. Pět let jsem spolupracovala s o.s. Máme otevřeno? a dětmi s mentálním postižením. Vedla jsem letní i zimní pobyty pro děti, doučovala a pracovala jako au-pair. To už je ale dávno.
V současnosti jsem trenérkou Institutu pro výcvik v Gestalt terapii, přednáším o Gestalt terapii s dětmi a dospívajícími a věnuji se jim v rámci své soukromé praxe. Nepřetržité vzdělávání a rozvoj mých osobních i profesionálních kvalit považuji za samozřejmost, ať už v rámci Postgraduálního vzdělávání v Gestalt terapii pro děti a dospívající, Gestalt rodinné terapii, jednorázových kurzů, supervizí nebo intervizních setkání s kolegy z profese.
Pro vzdělávání dětských terapeutů jsem založila Institut dětského poradenství a terapie INDEPT, s.r.o., kde jsem otevřela první český Systematický výcvik pro dětské poradce a psychoterapeuty, který organizuji a lektoruji. V roce 2019 jsem absolvovala výcvik v Gestalt rodinné terapii a tím jsem své působení rozšířila i na terapeutickou práci s celým rodinným systémem. Jsem přesvědčená, že někdy můžeme dětem pomoci nejlépe tím, že podpoříme změny uvnitř rodiny, čímž se promění i situace dítěte.
Jsem vdaná a mám dvě děti.
"Jsou různé cesty k jednomu cíli, tedy spokojenému a psychicky zdravému životu dítěte v rámci jeho podmínek života."
Někdy je nejlepší podpořit poradensky rodiče a pomoci jim lépe porozumět situaci doma a vývojové situaci dítěte. Jejich porozumění pomůže zvýšit empatii a přijetí vůči dítěti a nacházet lepší způsoby, jak s ním vycházet. Jindy potřebuje dítě svůj individuální terapeutický prostor, aby získalo více osobní podpory, rozvinulo svou sebepodporu a mělo chráněný prostor pro bližší porozumění tomu, kdo je, co prožívá, co potřebuje a jak tomu může jít samo naproti. Ani tato cesta se však neobejde bez spolupráce s rodiči.
Někdy je nejefektivnější, když na cestu změny nastoupí celá rodina a společně hledá, jak se mohou mít lépe v dané životní situaci. Společně pak volíme rodinnou terapii. A někdy je potřeba úplně jiná forma péče, jiný specialista, který dítěti a rodině pomůže v jejich situaci lépe, smysluplněji a rychleji.
Často proto první setkání slouží k tomu, abychom se společně lépe zorientovali v dané situaci, zkoumali a našli, co dítě, rodiče a rodina potřebují za péči a formu pomoci.
**PRACOVNÍ ZKUŠENOSTI V ROLI PSYCHOLOGA**
1998-2003: Pedagogicko-psychologická poradna, Praha 4 (terapeuticko-reedukační skupiny pro děti předškolního a školního věku)
2001-2009: O.s. pro péči o rodiny závislých ANIMA (individuální, skupinová terapie s dětmi, rodiči)
2010-dosud: Soukromá psychologická a terapeutická praxe pro děti a rodiče (IČ: 71997831)
2018-dosud: Externí spolupráce s organizacemi Cesta domů a Dobrý pastýř (doprovázení pozůstalých dětí v situaci úmrtí blízké osoby)
**LEKTORSKÁ A ORGANIZAČNÍ ČINNOST V OBLASTI PRÁCE S DĚTMI**
2022-dosud: Organizátorka a lektorka Postgraduálního výcviku v Gestalt rodinné terapii
2020-dosud: Manažerka a lektorka Systematického výcviku v poradenství pro děti a rodiče a v psychoterapii dětí
2020-2022: Spolupráce s projektem Moje tělo je moje na tématu komunikace s dětmi o jejich těle (webináře, supervize lektorů dětí, publikace pro děti)
od 2018: Ředitelka Institutu dětského poradenství a terapie INDEPT s.r.o.
od 2006: Lektorka a terapeutka v Institutu pro výcvik v Gestalt terapii (specializace na téma Gestalt terapie s dětmi)
2014-2021: Organizátorka a lektorka Postgraduálního výcviku v Gestalt terapii s dětmi a adolescenty
2011-dosud: Lektorování vlastního kurzu Sandplaying - Práce s pískovištěm v terapii, poradenství a diagnostice (ČR, Slovensko)
2009-dosud: Průvodcovství seminářem Cesta hrdiny pro dospělé (pravidelný každoroční sebezkušenostní seminář pro dospělé)
- Lektorování Postgraduálního výcviku v Gestalt terapii s dětmi v Gruzii
- Přednášky a semináře na odborných konferencích na téma práce s dětmi a metody práce s terapeutickým pískovištěm (Česká konference Gestalt terapie 2007, 2011, 2017, 2019, Poradenstvo a psychoterapia detí a dospievajúcich - Bratislava, konference Za dveřmi, Duševní zdraví mládeže, ...)
**VZDĚLÁNÍ**
1998-2001: Vyšší odborná škola sociálně právní, obor Sociální práce
2000-2006: Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, obor Psychologie
**DALŠÍ PROFESNÍ A ODBORNÉ KURZY A VZDĚLÁNÍ**
2002-2006: Psychoterapeutický výcvik v Gestalt terapii (IGT)
2009-2012: Postgraduální vzdělávání v Gestalt terapii
2014-2021: Postgraduální výcvik v Gestalt terapii s dětmi a adolescenty
2018-2020: Postgraduální výcvik v Gestalt rodinné terapii (Itálie a ČR)
**KRÁTKE KURZY A SEMINÁŘE**
2001: Rodinné mapy v praxi (IVS ČR)
2001: Ostrov rodiny (Z. Rieger)
2002-2003: Kurz neverbálních technik (J. Vodňanská)
2003: Práce s tělem v psychoterapii (J. Vodňanská a Y. Lucká)
2003-2005: Chaos a pořádek ve vztazích (I. Verny)
2004: Kurz pro realizátory programů prevence sociálně patologických jevů (Prev-Centrum)
2005-2008: Psychoterapie a spiritualita (S. Schoen)
2007: Terapie traumatu v biosyntéze (D. a S. S.Boadella)
2007: Tvarová terapie u dětí (K. Balcar)
2007: Děti v terapii – přístup Gestalt ter
apie (Ch. Stevens)
2007-2011: Master course in Gestalt therapy I-IV (D. Van Baalen)
2008: Práce u hliněného pole (M. Weigele)
2012: Seminář: Vychováváme děti a rosteme s nimi (Naomi Aldort)
2012: Play therapy (G. L. Landreth)
2012: Terapie hrou - Sochy a obrazy v písku (M. De Little)
2016: Somatic Experiencing - seminář o práci s traumatem u dětí (M. Kline)
2016-2021: Psychopatologie pro dětské terapeuty (K. Wawroszová)
2017: P.E.T. - Výchova bez poražených - kurz lektorství rodičovských skupin (Gordon Institut - M. Talvio)
2018: Q.E.C. - Metoda práce s traumatem u dětí a dospělých (M. Salmon)
2019: Archipelago - program pro děti, které prošly rozvodem či rozchodem rodičů (G. Vykypělová, T. Šimečková)
2020: Transsexualita u dětí a dospívajících (P. Schejbalová, A. Riegrová)
2020: Práce s traumatem u dětí (P. Levine)
2021: Gestalt terapie a hysterie (G. Turra, R. Lisi)
2021: D.I.R. Floor time (Z. Camm)
2023: EMDR (započatý výcvik)
Jsem členem European Association for Gestalt Therapy a České asociace pro psychoterapii a ve své praxi ctím etická pravidla etického kodexu EAGT. Jsem pod pravidelnou supervizí Stanislavy Dudové.
Terapii, poradenství a další odborné pomoci dětem se věnuji již od studií. Postupně jsem získala zkušenosti s dětmi všech věkových kategorií a s různými obtížemi. Během čtyřleté praxe v Pedagogicko-psychologické poradně jsem blíže poznala svět dětí s poruchami učení a chování. Šestiletá spolupráce s o.s. ANIMA mi umožnila vést skupinovou i individuální terapii dětí s různými osobními tématy, jako jsou emoční obtíže, problematické rodinné zázemí, rodiče se závislostí, výchovné problémy, špatné vztahy s vrstevníky nebo problémy s hranicemi.
Vedla jsem dvouleté programy prevence sociálně patologických jevů na školách a pracovala s problémovými třídami. Pět let jsem spolupracovala s o.s. Máme otevřeno? a dětmi s mentálním postižením. Vedla jsem letní i zimní pobyty pro děti, doučovala a pracovala jako au-pair. To už je ale dávno.
V současnosti jsem trenérkou Institutu pro výcvik v Gestalt terapii, přednáším o Gestalt terapii s dětmi a dospívajícími a věnuji se jim v rámci své soukromé praxe. Nepřetržité vzdělávání a rozvoj mých osobních i profesionálních kvalit považuji za samozřejmost, ať už v rámci Postgraduálního vzdělávání v Gestalt terapii pro děti a dospívající, Gestalt rodinné terapii, jednorázových kurzů, supervizí nebo intervizních setkání s kolegy z profese.
Pro vzdělávání dětských terapeutů jsem založila Institut dětského poradenství a terapie INDEPT, s.r.o., kde jsem otevřela první český Systematický výcvik pro dětské poradce a psychoterapeuty, který organizuji a lektoruji. V roce 2019 jsem absolvovala výcvik v Gestalt rodinné terapii a tím jsem své působení rozšířila i na terapeutickou práci s celým rodinným systémem. Jsem přesvědčená, že někdy můžeme dětem pomoci nejlépe tím, že podpoříme změny uvnitř rodiny, čímž se promění i situace dítěte.
Jsem vdaná a mám dvě děti.
"Jsou různé cesty k jednomu cíli, tedy spokojenému a psychicky zdravému životu dítěte v rámci jeho podmínek života."
Někdy je nejlepší podpořit poradensky rodiče a pomoci jim lépe porozumět situaci doma a vývojové situaci dítěte. Jejich porozumění pomůže zvýšit empatii a přijetí vůči dítěti a nacházet lepší způsoby, jak s ním vycházet. Jindy potřebuje dítě svůj individuální terapeutický prostor, aby získalo více osobní podpory, rozvinulo svou sebepodporu a mělo chráněný prostor pro bližší porozumění tomu, kdo je, co prožívá, co potřebuje a jak tomu může jít samo naproti. Ani tato cesta se však neobejde bez spolupráce s rodiči.
Někdy je nejefektivnější, když na cestu změny nastoupí celá rodina a společně hledá, jak se mohou mít lépe v dané životní situaci. Společně pak volíme rodinnou terapii. A někdy je potřeba úplně jiná forma péče, jiný specialista, který dítěti a rodině pomůže v jejich situaci lépe, smysluplněji a rychleji.
Často proto první setkání slouží k tomu, abychom se společně lépe zorientovali v dané situaci, zkoumali a našli, co dítě, rodiče a rodina potřebují za péči a formu pomoci.
**PRACOVNÍ ZKUŠENOSTI V ROLI PSYCHOLOGA**
1998-2003: Pedagogicko-psychologická poradna, Praha 4 (terapeuticko-reedukační skupiny pro děti předškolního a školního věku)
2001-2009: O.s. pro péči o rodiny závislých ANIMA (individuální, skupinová terapie s dětmi, rodiči)
2010-dosud: Soukromá psychologická a terapeutická praxe pro děti a rodiče (IČ: 71997831)
2018-dosud: Externí spolupráce s organizacemi Cesta domů a Dobrý pastýř (doprovázení pozůstalých dětí v situaci úmrtí blízké osoby)
**LEKTORSKÁ A ORGANIZAČNÍ ČINNOST V OBLASTI PRÁCE S DĚTMI**
2022-dosud: Organizátorka a lektorka Postgraduálního výcviku v Gestalt rodinné terapii
2020-dosud: Manažerka a lektorka Systematického výcviku v poradenství pro děti a rodiče a v psychoterapii dětí
2020-2022: Spolupráce s projektem Moje tělo je moje na tématu komunikace s dětmi o jejich těle (webináře, supervize lektorů dětí, publikace pro děti)
od 2018: Ředitelka Institutu dětského poradenství a terapie INDEPT s.r.o.
od 2006: Lektorka a terapeutka v Institutu pro výcvik v Gestalt terapii (specializace na téma Gestalt terapie s dětmi)
2014-2021: Organizátorka a lektorka Postgraduálního výcviku v Gestalt terapii s dětmi a adolescenty
2011-dosud: Lektorování vlastního kurzu Sandplaying - Práce s pískovištěm v terapii, poradenství a diagnostice (ČR, Slovensko)
2009-dosud: Průvodcovství seminářem Cesta hrdiny pro dospělé (pravidelný každoroční sebezkušenostní seminář pro dospělé)
- Lektorování Postgraduálního výcviku v Gestalt terapii s dětmi v Gruzii
- Přednášky a semináře na odborných konferencích na téma práce s dětmi a metody práce s terapeutickým pískovištěm (Česká konference Gestalt terapie 2007, 2011, 2017, 2019, Poradenstvo a psychoterapia detí a dospievajúcich - Bratislava, konference Za dveřmi, Duševní zdraví mládeže, ...)
**VZDĚLÁNÍ**
1998-2001: Vyšší odborná škola sociálně právní, obor Sociální práce
2000-2006: Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, obor Psychologie
**DALŠÍ PROFESNÍ A ODBORNÉ KURZY A VZDĚLÁNÍ**
2002-2006: Psychoterapeutický výcvik v Gestalt terapii (IGT)
2009-2012: Postgraduální vzdělávání v Gestalt terapii
2014-2021: Postgraduální výcvik v Gestalt terapii s dětmi a adolescenty
2018-2020: Postgraduální výcvik v Gestalt rodinné terapii (Itálie a ČR)
**KRÁTKE KURZY A SEMINÁŘE**
2001: Rodinné mapy v praxi (IVS ČR)
2001: Ostrov rodiny (Z. Rieger)
2002-2003: Kurz neverbálních technik (J. Vodňanská)
2003: Práce s tělem v psychoterapii (J. Vodňanská a Y. Lucká)
2003-2005: Chaos a pořádek ve vztazích (I. Verny)
2004: Kurz pro realizátory programů prevence sociálně patologických jevů (Prev-Centrum)
2005-2008: Psychoterapie a spiritualita (S. Schoen)
2007: Terapie traumatu v biosyntéze (D. a S. S.Boadella)
2007: Tvarová terapie u dětí (K. Balcar)
2007: Děti v terapii – přístup Gestalt ter
apie (Ch. Stevens)
2007-2011: Master course in Gestalt therapy I-IV (D. Van Baalen)
2008: Práce u hliněného pole (M. Weigele)
2012: Seminář: Vychováváme děti a rosteme s nimi (Naomi Aldort)
2012: Play therapy (G. L. Landreth)
2012: Terapie hrou - Sochy a obrazy v písku (M. De Little)
2016: Somatic Experiencing - seminář o práci s traumatem u dětí (M. Kline)
2016-2021: Psychopatologie pro dětské terapeuty (K. Wawroszová)
2017: P.E.T. - Výchova bez poražených - kurz lektorství rodičovských skupin (Gordon Institut - M. Talvio)
2018: Q.E.C. - Metoda práce s traumatem u dětí a dospělých (M. Salmon)
2019: Archipelago - program pro děti, které prošly rozvodem či rozchodem rodičů (G. Vykypělová, T. Šimečková)
2020: Transsexualita u dětí a dospívajících (P. Schejbalová, A. Riegrová)
2020: Práce s traumatem u dětí (P. Levine)
2021: Gestalt terapie a hysterie (G. Turra, R. Lisi)
2021: D.I.R. Floor time (Z. Camm)
2023: EMDR (započatý výcvik)
Jsem členem European Association for Gestalt Therapy a České asociace pro psychoterapii a ve své praxi ctím etická pravidla etického kodexu EAGT. Jsem pod pravidelnou supervizí Stanislavy Dudové.